Tuesday, April 12, 2011

The Light is upon the Light

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحَيْمِ
"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"'
 
 
 
Maksudnya:
“ Allah adalah cahaya seluruh langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah adalah seperti sebuah tempat pelita yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu berada dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang penuh berkah, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi walaupun tidak disentuh api (lantaran minyak itu sangat bening berkilau). Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis). Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”. (An Nur: 35)
  
Translation in English from Kanzul Iman

Allah is the Light of the heavens and the earth. The similitude of His Light is as a niche wherein is a lamp. The lamp is in a chandelier (of glass). The chandelier is as it were a star glittering like a pearl; it is lighted from the blessed olive tree which is neither of east nor of west, it is near that its oil may flare up even though the fire touches it not. The Light is upon the Light. Allah guides to His Light whomsoever He will and Allah narrates examples for the people. And Allah knows all things.  (An Nur: 35)
 
--->>> InshaAllah jika amalkan ayat di atas setiap pagi/hari, muka akan sentiasa berseri-seri.  
(semoga dapat di'share'kan kpd org lain, ayat di atas pernah kita hafal waktu sekolah menengah dlm subjek pendidikan islam)
 
ditulis sebelum bertolak ke London
 

2 comments:

  1. dah bertolak ke london dah? hehe patot la azwa berseri2~

    ReplyDelete
  2. eh2 xdala berseri2 pon...saja2 comeout dgn ayat ni... ~_~

    ReplyDelete